Θανάσης Ν. Καραγιάννης
Ο
Βασίλης Ρώτας και το έργο του για παιδιά και έφηβους
Σύγχρονη
Εποχή, Αθήνα 2007
Με ιδιαίτερη χαρά
καλωσορίζω στο νησί μας τον αγαπητό φίλο συγγραφέα, Διδάκτορα του Πανεπιστημίου
Ιωαννίνων, Θανάση Καραγιάννη και τη σύζυγό του Στέλα, και τους εύχομαι να έχουν
μια ευχάριστη διαμονή στο νησί μας. Τον ευχαριστώ επίσης γιατί μου δίνει την ευκαιρία, μέσα στα
πλαίσια αυτής της εκδήλωσης, να παρουσιάσω τη διδακτορική του διατριβή, που
έχει τίτλο Ο Βασίλης Ρώτας και το έργο
του για παιδιά και έφηβους, που εκδόθηκε στην Αθήνα το 2007, σε μια άρτια επιμελημένη και καλαίσθητη έκδοση 660 σελίδων, από τις
Εκδόσεις Σύγχρονη Εποχή.
Καθώς παίρνει κανείς το
βιβλίο στα χέρια του και επιχειρεί το ταξίδι της ανάγνωσης και της μελέτης,
εντυπωσιάζεται κυριολεκτικά από την έκταση της έρευνας και την αναλυτικότητα της καταγραφής, της
ταξινόμησης και της κριτικής αξιολόγησης ενός τεράστιου υλικού, το οποίο, είναι
προφανές, ότι ο συγγραφέας συγκέντρωσε μέσα
από μια πολύχρονη, επίπονη και επίμοχθη ερευνητική προσπάθεια. Ο Θανάσης
Καραγιάννης έχει εγκύψει και ενδιατρίψει με σεβασμό και αγάπη, με ερευνητική
δεξιοτεχνία και επιστημονική εμβρίθεια στο πολυσήμαντο έργο του Βασίλη Ρώτα,
αναδεικνύοντας τις λογοτεχνικές αρετές, τη θεματική πολυμορφία, τις ιδεολογικές
αναζητήσεις, την παιδαγωγική διάσταση αλλά και την τεράστια, γενικά, προσφορά του συγγραφέα στη σύγχρονη
νεοελληνική λογοτεχνία και ιδιαίτερα στο θέατρο, την ποίηση και την πεζογραφία
για παιδιά και έφηβους.
Ο Βασίλης Ρώτας, που
γεννήθηκε στο Χιλιομόδι της Κορινθίας το 1889 και πέθανε στην Αθήνα το 1977,
σπούδασε φιλόλογος, εργάστηκε ως στρατιωτικός μέχρι το 1926, για να αφιερωθεί
στη συνέχεια αποκλειστικά, στην ποίηση, στο θέατρο και στις μεταφράσεις. Ο Ρώτας,
που συγκαταλέγεται ανάμεσα στις κορυφαίες φυσιογνωμίες της νεοελληνικής
θεατρικής και της ευρύτερης λογοτεχνικής δημιουργίας για παιδιά, βίωσε στα 88 χρόνια της ζωής του τις
μεγάλες και τραγικές στις διαστάσεις τους ιστορικές περιπέτειες του σύγχρονου ελληνισμού,
που σημάδεψαν καθοριστικά την ιστορική του πορεία στη διάρκεια του 20ού αιώνα,
αλλά και μετέπειτα: Βαλκανικοί πόλεμοι (όπου πολέμησε ως έφεδρος αξιωματικός), Α΄
Παγκόσμιος Πόλεμος, Μικρασιατική Εκστρατεία, δικτατορίες του Πάγκαλου και του
Μεταξά, πόλεμος του ’40, κατοχή, εμφύλιος, δικτατορία των συνταγματαρχών (1967),
τουρκική εισβολή στην Κύπρο (1974) και όλα τα παρεμφερή πολιτικά γεγονότα σε
τοπικό και διεθνές επίπεδο επηρέασαν, αναπόφευκτα, και σφράγισαν σε μεγάλο
βαθμό την κοσμοθεωρία αλλά και τη
λογοτεχνική έμπνευση και
δημιουργία του Βασίλη Ρώτα.
Θα πρέπει ακόμα να
σημειωθεί ότι ο Ρώτας, όντας ο ίδιος στρατευμένος στην αριστερή προοδευτική ιδεολογία,
συμμετείχε ενεργά σε όλους τους αγώνες του ελληνικού λαού για ελευθερία και
κοινωνική δικαιοσύνη και πλήρωσε πολύ ακριβό τίμημα για την ιδεολογία του, αφού
υπέστη διώξεις, ενώ ακόμα και σε μεγάλη ηλικία, το 1967, εξορίστηκε στη Γυάρο για
κάποιο χρονικό διάστημα από τη χούντα των συνταγματαρχών. Με την ποίηση
ασχολήθηκε αρχικά, δίνοντάς μας από το 1917 που πρωτοεμφανίζεται στα ελληνικά
γράμματα ίσαμε το 1961 οχτώ ποιητικές συλλογές, ενώ στη συνέχεια αφιερώθηκε
στο θέατρο, όπου έδωσε κυριολεκτικά την
ψυχή του, γράφοντας τη δική του ιστορία στα θεατρικά πράγματα της σύγχρονης
Ελλάδας.
Ίδρυσε το Λαϊκό Θέατρο Αθηνών, έπαιξε θέατρο
ως ηθοποιός, δίδαξε σε διάφορες θεατρικές σχολές και σκηνοθέτησε δεκάδες
θεατρικά έργα, ενώ κατά τη διάρκεια της Κατοχής του ανατέθηκε από την ΠΕΕΑ να
διευθύνει τον Θεατρικό Όμιλο ΕΠΟΝ Θεσσαλίας και να δίνει παραστάσεις στον απλό
λαό, για να επικεντρωθεί στη συνέχεια στο παιδικό και το σχολικό θέατρο,
γράφοντας μεγάλο αριθμό θεατρικών έργων, που ορισμένα απ’ αυτά ανεβάζονται
ακόμη και σήμερα από τις σχολικές και επαγγελματικές παιδικές θεατρικές σκηνές.
Έλαβε επίσης μέρος στο κίνημα του
δημοτικισμού, όπου επίσης η συμβολή του υπήρξε τεράστια.
Εκτός από την ποιητική
και τη θεατρική του προσφορά στην παιδική λογοτεχνία, σημαντικό είναι το έργο
του και στον τομέα της πεζογραφίας και δοκιμιογραφίας, όπου έγραψε παραμύθια, μικρές
ιστορίες, διηγήματα, κλασικά εικονογραφημένα, έκανε μεταφράσεις και έγραψε
δοκίμια. Γενικά μπορούμε να πούμε ότι ο Ρώτας ασχολήθηκε με όλα τα είδη του
γραπτού λογοτεχνήματος, καταλείποντάς μας μετά το θάνατό του το 1977 μια
μοναδική και ανεπανάληπτη λογοτεχνική συγκομιδή.
Δεν είναι τυχαία λοιπόν
που ο Θανάσης Καραγιάννης, αφοσιωμένος μελετητής της παιδικής λογοτεχνίας και
εμβριθής θεατρικός κριτικός, με ένα πλούσιο συγγραφικό έργο, επέλεξε το έργο
του Βασίλη Ρώτα για παιδιά και έφηβους ως αντικείμενο της διδακτορικής του
διατριβής, μέσα από την οποία μελετά σε βάθος το θεατρικό, ποιητικό και
πεζογραφικό του έργο, όπως επίσης και τα κλασικά εικονογραφημένα που για χρόνια
έγραφε ο Ρώτας και εξέδιδαν οι εκδόσεις «Ατλαντίς».
Στο προλογικό του
σημείωμα, που παρατίθεται στην αρχή του βιβλίου, ο ομότιμος σήμερα Καθηγητής του
Πανεπιστημίου Θεσσαλίας Βασίλης Δ. Αναγνωστόπουλος, ο οποίος μαζί με τους
καθηγητές του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
Απόστολο Γ. Παπαϊωάννου και Δημήτρη Ράτσικα
αποτέλεσαν την Τριμελή Συμβουλευτική Επιτροπή για την εκπόνηση της
διατριβής, θεωρεί ευτυχή συγκυρία τη «συνάντηση» του συγγραφέα με τον Βασίλη
Ρώτα και επισημαίνει ότι «ο
Θανάσης Καραγιάννης έχει το μικρόβιο της ερευνητικής περιέργειας και της
προσοχής σε πράγματα και πρόσωπα που η ιστορία τα προσπερνά» (σ. 16), ενώ ο καθηγητής Απόστολος Παπαϊωάννου σημειώνει
στο δικό του εισαγωγικό σημείωμα: «Ήταν
καιρός το έργο του Βασίλη Ρώτα να
συσχετισθεί με τη ζωή μας, να επαναπροσδιοριστεί και να δοθεί η δυνατότητα να
κατανοηθεί η αξία του κυρίως από τις γενιές που έρχονται στην εποχή της
"νέας τάξης πραγμάτων", των διεθνών ανακατατάξεων και πολέμων ... Το
έργο του Βασίλη Ρώτα είχε ένα στόχο, απέβλεπε στην ολοκλήρωση του μαθητή,
μακράν ή πέραν του σχολικού προγράμματος. Από την άλλη ο ερευνητής φανερώνει
την αμετακίνητη πίστη του στην κοινωνική ισότητα και την ανθρώπινη ελευθερία,
αξίες για τις οποίες ο Β. Ρώτας αγωνίστηκε καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής του» (σ.15).
Πέρα από την αγάπη του
για το πολυσχιδές λογοτεχνικό έργο του Βασίλη Ρώτα, όπως ο ίδιος ο Καραγιάννης
σημειώνει στο δικό του προλογικό σημείωμα, μια άλλη παράμετρος που τον ώθησε
στην εκπόνηση αυτής της διδακτορικής
διατριβής ήταν η διαπίστωσή του ότι «το
έργο του Βασίλη Ρώτα για παιδιά και έφηβους ήταν στο σύνολό του, σχεδόν, παραμελημένο
και περιφρονημένο από μια μεγάλη μερίδα ιστορικών, κριτικών και μελετητών της
λογοτεχνίας, αλλά και από τους θεατρολόγους ... Δυστυχώς, συμπληρώνει, δεν έχει
γραφτεί μέχρι σήμερα ούτε μια μονογραφία για τον Βασίλη Ρώτα και μέχρι το
2001, 25 χρόνια μετά τον θάνατό του, δεν
είχε κυκλοφορήσει ούτε ένα αφιέρωμα σε κάποιο περιοδικό» (σ. 17).
Στη συγγραφή της μελέτης
του ο Θανάσης Καραγιάννης ακολουθεί
πιστά τους βασικούς κανόνες της εκπόνησης μιας προσεγμένης και
υποδειγματικής επιστημονικής εργασίας, η
οποία περιλαμβάνει εκτός από τους τρεις προλόγους που προαναφέρθηκαν, μια
αναλυτική εισαγωγή, τέσσερα επί μέρους κεφάλαια, γενικά συμπεράσματα-προτάσεις,
παραρτήματα, επίμετρο, ευρετήριο ονομάτων και ενδεικτική βιβλιογραφία.
Στην εισαγωγή του ο συγγραφέας-
μελετητής, αφού αναλύει την ερευνητική και μεθοδολογική του προσέγγιση, μας
πληροφορεί ότι, εκτός από το έργο του
Βασίλη Ρώτα για παιδιά και έφηβους και την ερμηνευτική του προσέγγιση, η
διατριβή του περιλαμβάνει και την αναφορά σε ένα σημαντικό μέρος από το έργο του
Ρώτα για ενήλικους, το οποίο παρουσιάζεται για πρώτη φορά και κρίθηκε ως κατάλληλο για παιδιά και έφηβους, με βάση
αξιολογικά κριτήρια που τέθηκαν από τον ίδιο (αισθητικά, ιδεολογικά, γλωσσικά,
θεματολογικά, ιστορικά και παιδαγωγικά).
Το εισαγωγικό
κεφάλαιο περιλαμβάνει επίσης μια αναφορά
στον «ιστορικό περίγυρο», όπως ονομάζει την περιρρέουσα ιστορική πραγματικότητα
του 20ού αιώνα, που σημαδεύτηκε από συγκλονιστικά γεγονότα που συντάραξαν την
Ευρώπη και την Ανθρωπότητα ολόκληρη, επηρεάζοντας καθοριστικά και τη λογοτεχνική
πορεία του ποιητή και θεατρικού συγγραφέα Βασίλη Ρώτα, ο οποίος έζησε και
έδρασε στη μεγαλύτερη διάρκεια του αιώνα. Γίνεται αναφορά στους δυο μεγάλους
παγκόσμιους πολέμους του 20ού αιώνα και τις συναφείς ιστορικές περιπέτειες του
ελληνισμού που προαναφέρθηκαν, οι οποίες αρχίζουν με τους Βαλκανικούς Πολέμους
του 1912-13 και ολοκληρώνονται με την
Τουρκική Εισβολή του 1974 και τη συνακόλουθη κυπριακή τραγωδία, τις συνέπειες
της οποίας βιώνουμε ίσαμε σήμερα. Ο συγγραφέας -μελετητής ολοκληρώνει την
εισαγωγική του αναφορά με μια αναλυτική και λεπτομερή και άκρως τεκμηριωμένη
παράθεση στοιχείων και σημαντικών πληροφοριών-όπως γίνεται και σε ολόκληρη τη
διατριβή, για τα παιδικά και εφηβικά χρόνια
του Βασίλη Ρώτα και τις σπουδές του, τη μετέπειτα ζωή και δραστηριότητά
του και τις επιδράσεις στην προσωπικότητα και το έργο του. Μέσα από τα κείμενα
αυτά παρατίθεται πλήθος πληροφοριών για την οικογενειακή του ζωή με τους γονείς
και τα τέσσερα αδέλφια του, στο
Χιλιομόδι αρχικά, στην Κόρινθο αργότερα και τελικά στην Αθήνα.
Τις μαρτυρίες για τη ζωή
του Ρώτα αντλεί ο μελετητής από τις δυο γυναίκες της ζωής του, τη σύζυγό του
Κατερίνη Γιαννακοπούλου-Ρώτα και τη μετέπειτα σύντροφό του Βούλα Δαμιανάκου, αλλά
και από σωρεία άλλων πηγών που καταγράφονται ως υποσημειώσεις και
υπομνηματισμοί στο κάτω μέρος κάθε σελίδας του βιβλίου. Μέσα από τις αναφορές
για τις σπουδές του φαίνεται ο έντονος προβληματισμός του νεαρού Ρώτα για τις
αδυναμίες και τις στρεβλώσεις του
εκπαιδευτικού συστήματος αλλά και η έφεσή του για το γράψιμο, που εκδηλώθηκε
από πολύ νωρίς. «Από μικρός ο Ρώτας είναι
ανήσυχος χαρακτήρας», σημειώνει ο
Θαν. Ν. Καραγιάννης (σ.33), «θεατρική φυσιογνωμία με μια σπιρτάδα σε όλε
του τις πράξεις, γεγονός που δίνει κίνητρο σε κάποιες νέες κοπέλες να τον
προσέξουν περισσότερο γιατί έχει χαριτωμένη και ευγενική συμπεριφορά, με
αποτέλεσμα να ξεχωρίζει από τους συνομήλικούς του" ενώ, όπως συνεχίζει, από νωρίς εκδηλώνει και τις καλλιτεχνικές και
λογοτεχνικές του επιδόσεις.
Η μετέπειτα ζωή και οι επιδράσεις στο έργο του
σίγουρα σφραγίζονται από το κοινωνικό περιβάλλον στο οποίο μεγαλώνει και
δραστηριοποιείται, όπως επίσης και από τα γεγονότα που επηρεάζουν δραματικά τον
τόπο και το λαό, ενώ σημαντικές είναι οι
φιλίες του με λογοτέχνες της εποχής, όπως ο Μάρκος Αυγέρης, ο Κώστας Βάρναλης,
ο Φώτος Πολίτης και οι γνωριμίες του με εξέχουσες μορφές του δημοτικιστικού
κινήματος, ανάμεσα στις οποίες, όπως μας πληροφορεί ο Καραγιάννης,
περιλαμβάνονταν ο Κωστής Παλαμάς, ο Αργύρης Εφταλιώτης, ο Αλέξανδρος Πάλλης και
ο Γιάννης Ψυχάρης.
«Οι φιλολογικές του σπουδές»,
σημειώνει ο μελετητής, «στη
λογοτεχνία και το θέατρο (ιδιαίτερα οι θεατρικές του σπουδές στη Δραματική
Σχολή του Ωδείου Αθηνών, αλλά και οι σπουδές στο χορό και τη μουσική, στη Σχολή
Καλησπέρη και στο Ωδείο Λόττνερ), καθώς και η επαγγελματική του ενασχόληση με
το θέατρο ως ηθοποιός και αργότερα ως θεατρικός συγγραφέας και μεταφραστής
αποτελούν αφορμές για βαθιά μελέτη, από μέρους του, της αρχαίας ελληνικής
γραμματείας, της ελληνικής δημοτικής ποίησης και της ενγένει λογοτεχνίας, της
λαϊκής γλώσσας, του ελληνικού λαϊκού θεάτρου, της ελληνικής και παγκόσμιας ιστορίας, αλλά και της ιστορίας
της λογοτεχνίας, του θεάτρου και της τέχνης.
Αυτά, σχολιάζει ο
μελετητής, μαζί με την αρχαιοελληνική διαλεκτική σκέψη και την υλιστική
μαρξιστική σκέψη, την οποία γνώρισε και ασπάστηκε ο Ρώτας καθόρισαν εν πολλοίς
την πνευματική, ιδεολογική και λογοτεχνική του πορεία, ενώ είναι εξίσου
σημαντικό και καθοριστικό για τον Ρώτα, προστίθεται στο σχολιασμό του μελετητή,
το γεγονός ότι, εκτός από τους αρχαίους Έλληνες κλασικούς συγγραφείς, τραγικούς
και κωμικούς, των οποίων το έργο έχει μελετήσει σε βάθος και έχει μεταφράσει
ορισμένα έργα, ο Ρώτας μελετούσε και μετάφραζε έργα από άλλες τέσσερις γλώσσες που τις έμαθε μόνος του: αγγλικά,
γαλλικά, γερμανικά και ρωσικά. Έτσι λοιπόν γνωρίζει σε βάθος το έργο μεγάλων
Ευρωπαίων συγγραφέων και διανοητών, όπως ο Σαίξπηρ, ο Μολιέρος, ο Σίλλερ, ο
Τολστόι, ο Πούσκιν, ο Τσέχοφ, ο Μίλλερ,
ο Καλτερόν, ο Ίψεν και άλλοι.
Στη συνέχεια της
διδακτορικής διατριβής του Θανάση Ν. Καραγιάννη γίνεται μια μεθοδική και καθ’ όλα
επιστημονική, εμβριθής και τεκμηριωμένη ανάλυση για το λογοτεχνικό έργο του
Ρώτα για παιδιά και έφηβους- που είναι και το θεματικό επίκεντρο της όλης
ερευνητικής εργασίας, μέσα από τέσσερα ξεχωριστά κεφάλαια, τα οποία καλύπτουν
το θέατρο, την ποίηση, την πεζογραφία και τα κλασικά εικονογραφημένα. Τα στενά
χρονικά περιθώρια που διαθέτουμε δεν επιτρέπουν σίγουρα μια εκτενή και
εμπεριστατωμένη αναφορά στα επί μέρους κεφάλαια, στα οποία πέρα από το πλήθος
των πληροφοριών και των υπομνηματισμών, διαφαίνεται η μεγάλη αγάπη του
Καραγιάννη για τον Βασίλη Ρώτα, η συγγραφική του δεξιοτεχνία αλλά και το
μέγεθος της ερευνητικής του εργασίας, τα αποτελέσματα της οποίας εντυπωσιάζουν
κάθε επαρκή αναγνώστη και μελετητή.
Το πρώτο κεφάλαιο του
βιβλίου, που καταλαμβάνει γύρω στις 250 σελίδες αφιερώνεται στο θέατρο και περιλαμβάνει 14 υποκεφάλαια,
που αναφέρονται στις πρώτες θεατρικές εμπειρίες του Ρώτα, τις θεατρικές και
άλλες σπουδές του, την ηθοποιία, τη σκηνοθεσία και τη διδασκαλία, τη θητεία του
στο «Λαϊκό Θέατρο Αθηνών», όπου δόθηκαν 198 παραστάσεις (τις οποίες παραθέτει ο
μελετητής), από το 1930-1933, το Θεατρικό Σπουδαστήριο που δημιουργήθηκε στα χρόνια της
ιταλογερμανικής κατοχής (1942) και τον
Θεατρικό Όμιλο ΕΠΟΝ Θεσσαλίας στα βουνά της Ελεύθερης Ελλάδας (1944). Το
σημαντικότερο μέρος του κεφαλαίου αυτού καλύπτει μια αδρομερής ανάλυση του
παιδικού θεατρικού έργου του Βασίλη Ρώτα. Ο ερευνητής, αφού πρώτα κάνει μια
κατά χρονολογικές περιόδους ταξινόμηση του θεατρικού έργου του Ρώτα
(περιοδολόγηση), παραθέτει τις απόψεις και προτάσεις του Ρώτα για το σχολικό
θέατρο όπως καταγράφονται στα βιβλία που εξέδωσε (Οδηγός για σχολικές παραστάσεις, Εισαγωγή στο θέατρο για παιδιά, Το
παιδικό θέατρο στην Ελλάδα), ενώ καταγράφονται και παρατίθενται στα τρία τελευταία υποκεφάλαια όλες οι σχετικές λεπτομέρειες για
το παιδικό και εφηβικό θέατρο του Ρώτα, όπως επίσης και το σχολικό θέατρο που
έγραψε για παιδιά και περιλαμβάνει: ιστορικά και πατριωτικά έργα, κοινωνικά,
θρησκευτικά-εορταστικά, δραματική ανάπλαση μύθων και θεατρικές σκηνές με
πρόσωπα ή ζώα. Το κεφάλαιο κλείνει με μια αναφορά στην παιδαγωγική διάσταση του
παιδικού θεατρικού έργου του Βασίλη Ρώτα και με την παράθεση σχετικών
συμπερασμάτων. Είναι εκπληκτική πράγματι, η συνεισφορά του Ρώτα στο παιδικό και
το σχολικό θέατρο, το οποίο, όπως σημειώνει ο Καραγιάννης, «διαμορφώνεται με κοινωνικά και ιστορικά
κριτήρια, ενώ από την Κατοχή και μετά η ιδεολογία του ακολουθεί τον
κοινωνικό ρεαλισμό, με βάση όμως τον πατριωτισμό, τις ανθρωπιστικές και
κοινωνικές αξίες.» (σ. 292).
Είναι όντως εντυπωσιακή
η εργογραφία του Ρώτα, όπως καταγράφεται από τον Καραγιάννη στο παράρτημα του
βιβλίου, η οποία περιλαμβάνει 54 εκδόσεις βιβλίων, από τα οποία τα περισσότερα
είναι θεατρικά, 49 κλασικά
εικονογραφημένα και πέραν των 50 εκδόσεων αποτελούν μεταφράσεις θεατρικών έργων
από την κλασική και τη σύγχρονη δραματουργία. Το πιάνο, Ελληνικά νιάτα, Παραμύθι της Ανέμης, Ο ήρωας Κατσαντώνης,
Κιλελέρ, Οι Γραμματιζούμενοι, Προμηθέας ή η κωμωδία της αισιοδοξίας, Να ζει το
Μεσολόγγι, Σε γνωρίζω από την κόψη, Νενικήκαμεν, Πολεμικό ξεπροβόδισμα, Η Κατοχή,
Μάνα, Η γλωσσού, Σπιτίσιο φαΐ, Τα κορίτσια επαναστατούν, Ο Καρδούλας δραγάτης,
Οι μαξιλαριές, Ο ήρωας, Η αξιοπρέπεια, Η Ειρήνη, Ο Καραγκιόζης δάσκαλος, Το
μάθημα της Ιστορίας, Ο Καραγκιόζης πάει σχολείο ,Μια δραχμή παστέλι, Ο πασάς
μαθαίνει τον Καραγκιόζη τι εστί πατρίς, Το γράμμα που έστειλε ο Καραγκιόζης
στον Σαρλό, Ο Σαρλό στην Αθήνα, Ραφτάκι, Ιησούς δωδεκαετής εν τω ναώ, Ο χορός
των παιχνιδιών, Ο Καρδούλας και ο λύκος, Αλεπού και σκαντζόχοιρος,
Κότες-πάπιες-χήνες-γάλοι, Η τράτα, Ο Θεληματάρης είναι οι τίτλοι μερικών
από τα 37 παιδικά και σχολικά θεατρικά έργα όλων των κατηγοριών που
προαναφέρθηκαν, τα οποία αναλύει και παρουσιάζει στη διατριβή του, ενδεικτικά, ο Καραγιάννης, δίνοντας για όλα
σχετικές γραμματολογικές-θεατρολογικές πληροφορίες και κάνοντας αναφορά στην
υπόθεσή τους, τους ήρωες, τους χαρακτήρες και τις ιδεολογικές τους προεκτάσεις.
Με παρόμοια στρατηγική
ακολουθεί στο δεύτερο κεφάλαιο η αναφορά
στην παιδική ποίηση του Ρώτα, που καλύπτεται διεξοδικά και αρκούντως
τεκμηριωμένα μέσα σε 108 σελίδες, στις οποίες ο μελετητής κάνει ειδική αναφορά
στις παιδικές ποιητικές συλλογές του Ρώτα και στα ποιήματά του που
δημοσιεύτηκαν σε εκδόσεις για ενήλικους και σε διάφορα περιοδικά ή άλλα έντυπα.
Γίνεται γραμματολογική, θεματική εξέταση
και ερμηνευτική προσέγγιση των ποιημάτων που ταξινομούνται σε φυσιολατρικά,
σχολικά, κοινωνικά, εμπνευσμένα από τον λαϊκό πολιτισμό,
σατιρικά-χιουμοριστικά, θρησκευτικά, φιλειρηνικά-αντιπολεμικά, πολιτικά, ποιητικές
αναπλάσεις μύθων και άλλα. Η αναφορά στην ποίηση του Ρώτα ολοκληρώνεται με τις
γλωσσολογικές, αισθητικές και μορφολογικές επισημάνσεις του μελετητή, ο οποίος
αναφέρεται επίσης σε μελοποιημένη ποίηση του Ρώτα, όπως είναι π.χ. πολύ γνωστό
μας Το Χριστινάκι, που
πρωτοτραγούδησε η Καίτη Χωματά και άλλα, δίνοντας καταλυτικά και τις
παιδαγωγικές διαστάσεις της ποίησης του Ρώτα και τα συμπεράσματα. Τέλος, πολύ
συνοπτικά αναφέρουμε τους τίτλους απλά των άλλων κεφαλαίων, όπου η επεξεργασία
και η μελέτη των κειμένων ακολουθεί εν πολλοίς παρόμοια στρατηγική. Στο τρίτο
κεφάλαιο η αναφορά καλύπτει το πεζογραφικό έργο του Ρώτα για παιδιά και
έφηβους, το οποίο αναλύεται και αναδεικνύεται
μέσα σε 36 σελίδες, και περιλαμβάνει: παραμύθια, μικρές ιστορίες, μύθους,
διηγήματα και μεταφράσεις μυθιστορηματικής βιογραφίας. Δίνεται τέλος η
παιδαγωγική διάσταση της πεζογραφίας του Ρώτα και παρατίθενται σχετικά
συμπεράσματα. Στο τέταρτο και τελευταίο
κεφάλαιο η αναφορά καλύπτει τα κλασικά εικονογραφημένα του Βασίλη Ρώτα.
Η διατριβή, όπως ήδη
έχουμε αναφέρει ολοκληρώνεται με τα γενικά συμπεράσματα, που είναι αρκετά
ενδιαφέροντα και ευρηματικά, ενώ ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν και τα
παραρτήματα, που περιλαμβάνουν το ποίημα του Ρώτα Ο βίος μου, γενεαλογικό δέντρο της οικογένειας Ρώτα, Χρονολόγιο
και αναλυτική εργογραφία. Ως επίμετρο, τέλος παρατίθενται φωτογραφικά και
ιστορικά ντοκουμέντα, μέσα από τα οποία ζωντανεύει κυριολεκτικά μια ολόκληρη
εποχή, ενώ το βιβλίο τελειώνει με
ευρετήριο ονομάτων και ενδεικτική βιβλιογραφία. Αξίζουν πραγματικά τα πιο θερμά
συγχαρητήρια στον Θανάση Καραγιάννη, που μας έδωσε ένα βιβλίο άρτια και
επιστημονικά επεξεργασμένο, μέσα από τις σελίδες του οποίου μπορεί κάθε
ενδιαφερόμενος μελετητής και απλός αναγνώστης να ενδιατρίψει και να εμβαθύνει
στο μοναδικό και ανεπανάληπτο έργο του Βασίλη Ρώτα, ο οποίος με τη δύναμη του νου
και της γραφίδας του, αλλά και με το πάθος της προοδευτικής και ανθρωπιστικής
του ιδεολογίας αποτύπωσε μέσα στο έργο του μια ολόκληρη εποχή,
υπηρετώντας πρωτίστως διαχρονικές αρχές και αξίες που αναδεικνύουν το μεγαλείο
του ανθρώπου, με γνώμονα πάντα τη μεγάλη του αγάπη για το παιδί αλλά και με
επίγνωση της μεγάλης σημασίας που έχει ο παιδαγωγικός ρόλος του θεάτρου και της
λογοτεχνίας γενικότερα.
Δρ.
ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΤΣΩΝΗΣ
Πρ.
Επιθεωρητής Φιλολόγων
Πρόεδρος του
Κ.Σ.Π.Ν.Β
Λογοτέχνης – Συγγραφέας
. Παρουσίαση
βιβλίου στη Λευκωσία (5.2.2013)