Θανάση Καραγιάννη
ΚΡΙΤΙΚΗ ΘΕΑΤΡΟΥ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ 2007-2010
Το «θέατρο για
παιδιά» είναι ένα θέμα που απασχολεί και προβληματίζει σήμερα όχι μόνο εκείνους
που ασχολούνται με αυτό αλλά και πολλούς άλλους (εκπαιδευτικούς, γονείς,
πολιτιστικούς φορείς, θεατρολόγους, διευθυντές θεάτρων και, βεβαίως, τα ίδια τα
παιδιά). Δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία για τη βαρύνουσα
σημασία του θεάτρου στη διαπαιδαγώγηση των παιδιών. Σαν είδος, αποτελεί τη
συνισταμένη όλων των τεχνών και τους παρέχει την ευκαιρία να ανακαλύψουν τα ταλέντα
τους, να ωριμάσουν συναισθηματικά, να κοινωνικοποιηθούν και να μυηθούν στο
μαγικό κόσμο της θεατρικής δημιουργίας, παρέχοντας καθημερινά μοναδικές
συγκινήσεις σε όλους όσους το αγαπούν και το υπηρετούν.
Το «θέατρο για
παιδιά» σήμερα προσπαθεί να βρει τις ισορροπίες του μέσα σε ένα εντελώς νέο και
διαφορετικό τοπίο, ένα τοπίο εν δράσει και εν εξελίξει. Δυστυχώς, όμως η
κριτική του «θεάτρου για παιδιά» είναι σχεδόν ανύπαρκτη στην Ελλάδα και εντελώς
ανύπαρκτη στην Κύπρο.
Εύλογα κυριαρχεί
η άποψη, την οποία συμμερίζονται αρκετοί σκηνοθέτες, ότι η μη ύπαρξη κριτικής
θεάτρου για παιδιά, έχει ως αποτέλεσμα να μην υπάρχει το ενδιαφέρον και η
ενθάρρυνση για να παρουσιάσουν μια παράσταση, πόσω μάλλον να γράψει κάποιος ένα
νέο επίκαιρο έργο αφού πιθανόν να μην τύχει καμίας αναγνώρισης ή εκτίμησης.
Κάποιοι άλλοι συνάδελφοι μου, θεατρολόγοι, στρουθοκαμηλίζοντας κρύβονται πίσω
από τις εξειδικευμένες γνώσεις που απαιτούνται για τη συγγραφή μιας κριτικής
θεάτρου για παιδιά και των πολλών παραστάσεων που υπάρχουν με τον χρόνο να μην
είναι αρκετός για να τις παρακολουθήσουν όλες.
Σε αυτές τις
απόψεις ο Θανάσης Καραγιάννης τολμά και κάνει το πρώτο βήμα, δίνοντας απαντήσεις,
προσφέροντας
έτσι το πρώτο και μέχρι στιγμής το μοναδικό βιβλίο στην Ιστορία της Ελληνικής
Βιβλιογραφίας με θέμα την κριτική θεάτρου για παιδιά.
Όπως ο ίδιος αναφέρει στην εισαγωγή
του βιβλίου «οι κριτικοί του θεάτρου για
παιδιά-αυτοί και όσοι υπάρχουν και στο βαθμό που ασχολούνται με το είδος αυτό-
έχουν την ηθική και κοινωνική υποχρέωση να ανοίξουν διάλογο μεταξύ των
δραματουργών, συντελεστών των παραστάσεων για παιδιά και των ηθοποιών από τη
μια, και των εκπαιδευτικών και γονιών από την άλλη, οι οποίοι έχουν ένα
σημαντικό μέρος ευθύνης για τη θεατρική αγωγή, ανάπτυξη και καλλιέργεια της
προσωπικότητας των παιδιών». Και συμπληρώνει «Οι κριτικοί θεάτρου (δημοσιογράφοι, θεατρολόγοι ή εκπαιδευτικοί,
ανεξαρτήτως ποιοι απ’ όλους θα παίξουν πρωταγωνιστικό ρόλο) πρέπει ν’ αναλάβουν
την ευθύνη, που τους αναλογεί, απέναντι στη θεατρική αγωγή και κοινωνική διαπαιδαγώγηση,
δια του θεάτρου, των παιδιών και των εφήβων και να πάρουν πρωτοβουλίες.»
Έχοντας στη διάθεσή του, δύο έντυπα
πανελλήνιας εμβέλειας, την εφημερίδα Ριζοσπάστης
και το περιοδικό Θέματα Παιδείας,
αφού -όπως αναφέρει στην εισαγωγή του βιβλίου του- αρχικά ο ίδιος πρότεινε
στους διευθυντές των δύο εντύπων να του παραχωρηθεί κάποιος χώρος για επίτευξη
του εγχειρήματός του, κατάφερε να υλοποιήσει αυτό που κανείς άλλος δεν είχε
επιχειρήσει μέχρι πρόσφατα: την σε τακτική βάση παρουσίαση-κριτική θεατρικών
παραστάσεων για παιδιά.
Με θέληση, αγάπη, αλλά και με
συστηματική έρευνα ο Θανάσης Καραγιάννης συνέβαλε και συνεχίζει να συμβάλει
στην παρουσία και προβολή της κριτικής του Θεάτρου για τα παιδιά κι ας
«ορισμένοι δημιουργοί δεν θέλησαν τη συνεργασία του, άλλοι απαξιώνοντας την
προσπάθειά του και άλλοι ενοχλημένοι από την ιδεολογική ταυτότητα του
δημοσιογραφικού οργάνου του ΚΚΕ, παραβλέποντας την ουσία της υπόθεσης και του
κοινωνικού/πολιτικού καθήκοντος όλων στα ζητήματα θεατρικής αγωγής του λαού μας
και ιδιαίτερα όσων ασχολούνται με τη διαπαιδαγώγηση των παιδιών».
Ο Θανάσης Καραγιάννης στο βιβλίο του
«Κριτική Θεάτρου για παιδιά 2007-2010» αναδημοσιεύει 110 κριτικά σημειώματα,
στα οποία παρουσιάζει, σχολιάζει και κρίνει θεατρικά κείμενα για παιδιά και τις
παραστάσεις τους, για τις θεατρικές περιόδους 2007-2008, 2008-2009 και
2009-2010, με γνώμονα τα γνωρίσματα του «θεάτρου για παιδιά»: δηλαδή το
κείμενο, την παράσταση, την επικοινωνία και την παιδαγωγική. Δίνει βαρύτητα στο
κείμενο αλλά και στη σκηνική του απόδοση, στην παιδαγωγική αλλά και μορφωτική
αποστολή που επιδιώκεται δι’ αυτού.
Στο βιβλίο «Κριτική Θεάτρου για
παιδιά 2007-2010» αναδημοσιεύονται, με ελάχιστες διορθώσεις και προσθήκες, 102
κριτικά κείμενά του από την εφ. «Ριζοσπάστης», 6 από το περιοδικό «Θέματα
Παιδείας», 1 από την εφημερίδα «Ενεργός Δημότης Νοτίων Προαστίων» και 1 από το
θεατρικό πρόγραμμα (2009-2010) του θιάσου «Αβάντι».
Περιλαμβάνονται κριτικά κείμενα για
παραστάσεις που εμπερικλείουν τους τέσσερις βασικούς άξονες της δραματουργίας
που καλύπτουν το σύνολο σχεδόν των έργων για παιδιά.
Τους αναφέρω επιγραμματικά:
Ο πρώτος
άξονας αφορά στην αρχαία ελληνική γραμματεία με διασκευές και δραματοποιήσεις
που ξεκινούν από τον Αριστοφάνη και τον Όμηρο και φτάνουν μέχρι την τραγωδία
και την Ιστορία.
Ο δεύτερος
αναφέρεται στο παραμύθι και τη λαϊκή (ελληνική) παράδοση.
Ο τρίτος
προκύπτει από διασκευές, δραματοποιήσεις και διακειμενικές συνθέσεις έργων της
ελληνικής και παγκόσμιας λογοτεχνίας.
Κι ο
τέταρτος προέρχεται από τη σύγχρονη θεματική, με θέματα οικολογικά, κοινωνικού
προβληματισμού, διαφυλικές, διαπροσωπικές σχέσεις, κ.ά.
Κατά είδος, στο βιβλίο,
συμπεριλαμβάνονται κριτικά σημειώματα για παραστάσεις που αφορούν:
Θέατρο (76 στο σύνολο),
Θέατρο-Μπαλέτο (2), Θέατρο-Θεατρικό Παιχνίδι (5), Όπερα (3), «Ζακυνθινή Ομιλία»
(1), Κουκλοθέατρο (13), Θέατρο Σκιών (3), Μαριονέτες (3), Αφήγηση παραμυθιών
(θεατρική έκφανση) (4).
Θα ήθελα, στο σημείο αυτό, να σταθώ
στην κριτική γραφή του Θανάση Καραγιάννη:
Ο Βρετανός κριτικός λογοτεχνίας Ian Watt (Ίαν Βάττ) στη δραστηριότητα του κριτικού
περιλαμβάνει τέσσερις αναγκαίες συνιστώσες: την πνευματική αναγνώριση του
αντικειμένου έρευνας, την αισθητική αποτίμησή του, την άμεση δέσμευσή των
συναισθημάτων του κριτικού απέναντι στο αντικείμενό του, καθώς και τη λεκτική
έκφραση των τριών προηγούμενων συνιστωσών.
Με την ιδιότητα του παιδαγωγού αλλά
και του βετεράνου εκπαιδευτικού, έχοντας τις «ποικίλες» γνώσεις, ο Θανάσης
Καραγιάννης, αναπτύσσει ένα πρόσφορο έδαφος βιωμάτων μέσα από τις κριτικές του,
ανοίγοντας νέους ορίζοντες και προεκτείνοντας τα όρια της ανθρώπινης εμπειρίας
στο θέατρο για παιδιά. Γιατί «η κριτική δεν είναι ζήτημα μεθόδου», όπως έγραψε
ο Μουλλάς αλλά «είναι υπόθεση ταμπεραμέντου. Ένα ύφος και ένα ήθος. Ένας τρόπος
γραφής. Μια σχέση με τον λόγο και με τον κόσμο».
Η «κριτική» γλώσσα του Καραγιάννη
διέπεται από δεκτικότητα, ευαισθησία και εντιμότητα απέναντι στα νέα
καλλιτεχνικά κινήματα, οξυδέρκεια, βαθύνοια, πρωτοτυπία, πληρότητα και
αρτιότητα. Δεν λειτουργεί μόνο ως ενημερωτική και ως εργαλειακή. Δεν
αναλίσκεται σε οιδηματικές μικρότητες ούτε σε περίτεχνες φαυλότητες αλλά, όπως
σημειώνει και ο Κώστας Γεωργουσόπουλος στον πρόλογο του βιβλίου, «Οι κριτικές
του Καραγιάννη είναι παιδαγωγικά ευθείες, αισθητά απαιτητικές και θεατρικά
ενημερωμένες».
Επιτρέψτε μου στο σημείο αυτό, και
πέρα από το θεωρητικό της παρουσίασης του βιβλίου, να μοιραστώ μαζί σας μία εκ
των 110 κριτικών που αναδημοσιεύει στο βιβλίο του, μεταφέροντας σας την κριτική
γραφή του Καραγιάννη, όπως την ανέπτυξα πιο πάνω.
Πρόκειται για την κριτική που έγραψε
στην εφ. «Ριζοσπάστης» στις 17.12.2009, για την παράσταση του έργου Τα μαγικά μαξιλάρια (Ένας δάσκαλος, ένας
σπόρος, μια ελπίδα) του Ευγένιου Τριβιζά από το Παιδικό Στέκι του Εθνικού
Θεάτρου, που ανέβηκε στο θέατρο REX.
(βιβλίο σελ. 94)
Ο Θανάσης Καραγιάννης καταφέρνει μέσα
από τα κριτικά του κείμενα από τη μια μεριά να διαφωτίζει και να καθοδηγεί το
κοινό και από την άλλη, να ελέγχει και να αποτιμά την πνευματική πράξη και το
καλλιτεχνικό προϊόν.
Ενδιαφέρεται και αποτιμά όλες τις
παραμέτρους της κάθε παράστασης χωρίς δημοσιογραφικούς σχολιασμούς, χωρίς καμία
κενόδοξη γνώμη. Συλλαμβάνει τους παλμούς του παρόντος μέσα από τα ζωτικά
στοιχεία του παρελθόντος. Εντοπίζει δηλαδή και αξιολογεί τον σύνδεσμο μεταξύ κειμένου
και παράστασης.
Το θέατρο για παιδιά είναι
εξαιρετικά ευαίσθητη και ιδιάζουσα περίπτωση. Μέσα στη σύγχρονη καταναλωτική
κοινωνία η πολιτεία, το σχολείο, οι γονείς και κηδεμόνες, οι άνθρωποι των ΜΜΕ
και του θεάτρου, θα πρέπει να δίνουν ιδιαίτερη προσοχή σε αυτό. Και είναι αυτή
την προσοχή που ο Θανάσης Καραγιάννης τονίζει με το βιβλίο του αυτό.
Με τον παρόντα
τόμο ο Θανάσης Καραγιάννης προσφέρει στην θεατρική μας βιβλιογραφία πολύτιμο υλικό για τη θεατρολογία
και τη δραματολογία αλλά και την ιστορία του θεάτρου για παιδιά.
Το βιβλίο «Κριτική Θεάτρου για
παιδιά 2007-2010» δεν αφορά μόνο τους θεατρολόγους, δραματολόγους και μελετητές
του θεάτρου, αλλά αφορά και τους γονείς, τους εκπαιδευτικούς, τους διευθυντές
θεάτρων και όσων άλλων εμπλέκονται στην θεατρική διαπαιδαγώγηση των παιδιών.
Αγαπητέ Θανάση… με την ιδιότητά μου
ως θεατρολόγος/δραματουργός θέλω να σε ευχαριστήσω για την προσφορά σου στην
θεατρολογία, στην σύγχρονη ιστορία του θεάτρου, στη σύγχρονη ελληνική
βιβλιογραφία του θεάτρου με το βιβλίο σου. Το μήνυμά σου ελήφθει.
Χρίστος Γεωργίου
Θεατρολόγος/Δραματουργός